Hoe de markeerstift een absolute klassieker werd

Een paar maanden geleden introduceerden we de STABILO BOSS Pastel. Maar liefst 45 jaar heeft de STABILO BOSS Original markeerstift moeten wachten, maar nu kreeg hij er in één klap zes zusjes in hippe pastelkleuren bij. Maar hoe is het ooit begonnen met deze wereldberoemde markeerstift?

Pastel

De reis van Günter

In het voorjaar van 1971 bracht Günter Schwanhäusser, een van de eigenaren van Schwan-STABILO, een bezoek aan Amerika. Hij ging daar naartoe om kantoorboekhandels en winkels die schoolspullen verkochten te bekijken. Dit deed hij ieder jaar om ideeën op te doen voor nieuwe producten. Tot zijn verrassing stuitte hij op een wel heel interessant stiftje: een viltstift waarmee je woorden en tekst met een lichte kleur geel kon markeren. Dit was nieuw, want in die tijd onderstreepten mensen belangrijke woorden en passages in hun boek met een potlood of pen. Er bestond niet zoiets als een markeerstift. Hier zou snel verandering in komen, want Günter was meteen verkocht door het idee van deze ‘markeerstift’.

Günter Schwanhäuser

Günter Schwanhäusser

De stift die Gunter in Amerika vond, liet nog een hoop te wensen over. De stift had namelijk een simpele, onopvallend ronde vorm en de inkt die eruit kwam was dik en vlekkerig. Dat kunnen we bij STABILO beter, moet Günter hebben gedacht. Hij nam de stift mee terug naar Duitsland en zette zijn productontwikkelaars aan het werk. Om überhaupt een kans te maken op de Europese markt, moest de nieuwe markeerstift perfect zijn. Günter en zijn team werkten hard om het uiterlijk, de functies en kwaliteit te verbeteren. Daarnaast moest Europa overtuigd worden van het nut van een markeerstift. De Europeanen hadden namelijk nog nooit gehoord van een speciale stift om tekst mee te arceren, in plaats van te onderstrepen.

Resultaat van frustratie

De onderzoekers van STABILO hadden in het begin van 1970 al geëxperimenteerd met fluorescerende inkt. Al snel waren ze in staat om een inkt te produceren die mooi oplichtte en zowel geprinte als geschreven tekst kon markeren zónder de onderliggende inkt uit te vegen.

Het enige dat nu nog restte was het design van deze nieuwe, revolutionaire markeerstift. Günter wilde dat de vorm van de stift zou opvallen en anders zou zijn, maar dit bleek niet gemakkelijk. Met behulp van kleimodellen probeerden verschillende designers allerlei ideeën uit, maar niets was opvallend genoeg. Op een gegeven moment raakte een van de designers zó gefrustreerd, dat hij met zijn vlakke hand een klap gaf op het ronde kleimodel. Toen hij zijn hand weghaalde, lag daar de basis van de vorm die de STABILO BOSS zou krijgen: dik en plat.

Kleimodellen van de nieuwe markeerstift

Kleimodellen van de nieuwe markeerstift

Baas

Vervolgens gingen de ingenieurs aan de slag met de bouw van een machine voor de markeerstift. Deze machine moest tientallen markeerstiften per dag kunnen produceren en de kleur van de stift moest precies dezelfde kleur hebben als de inkt ín de stift.

Het enige dat nog ontbrak was een passende naam. Günter wilde een naam voor zijn markeerstift die kort maar krachtig was. Daarnaast moest de naam over de hele wereld meteen worden begrepen. De naam van de markeerstift moest de associatie met ‘macht’ en ‘belangrijk’ oproepen. Daarom koos hij de inmiddels bekende naam: BOSS.

BOSS Ad

Influencers van toen

Nu de eerste echte markeerstift klaar was voor de markt, dacht Günter Schwanhäuser na over de beste manier om zijn product aan de man te brengen. Er mocht niets misgaan, hij wilde dat de STABILO BOSS meteen een succes zou worden. Maar dat was geen makkelijke opgave. Want hoe overtuig je de wereld dat niet het onderstrepen van tekst, maar markeren de toekomst heeft?

Günter maakte een lijst van duizend invloedrijke personen in Duitsland: van professoren tot politici, van opinieleiders tot directeuren. Hij stuurde aan hen allemaal een STABILO BOSS om uit te proberen. Daarnaast schreef hij in de begeleidende brief:

De BOSS helpt bij het versimpelen van het werk, het bespaart tijd voor belangrijkere zaken en hoort thuis op ieder bureau.

Instant succes

Toen al deze belangrijke mensen de kans hadden gehad om de STABILO BOSS te testen, kregen nog eens duizenden mensen een markeerstift cadeau. Zo werd de BOSS razendsnel geaccepteerd als het nieuwe alternatief voor onderstrepen. Onderzoekers waren zeer verbaasd over de plotselinge populariteit. Een splinternieuw product dat vrijwel direct zó bekend is en veel verkocht wordt, is zeer zeldzaam. Maar Günter Schwanhäuser verbaasde het helemaal niets. Zijn rotsvaste geloof in ‘zijn’ markeerstift bleek terecht!

Vandaag de dag worden er gemiddeld 65 miljoen STABILO BOSS per jaar geproduceerd. Elke seconde worden er wereldwijd twee STABILO BOSS verkocht. Het is daarom niet vreemd dat je haast in elk huishouden, op elke werkplek en in elke winkel wel een BOSS kunt vinden. En hopelijk worden de felle BOSS’en binnenkort vergezeld door de pastelkleurtjes.

In deze film laten we zien hoe de STABILO BOSS Original wordt geproduceerd:

We kunnen ons voorstellen dat je na dit verhaal meteen aan de slag wilt met de BOSS of BOSS Pastel! Bestellen kan hier.

 

Deel dit artikel: