"Bij tekenen is motivatie belangrijker dan talent"

Stel je voor: je bent 12 jaar en je ziet op YouTube een populaire tekenaar waar je behoorlijk van onder de indruk bent. Je besluit dat jij net zo goed wilt leren tekenen, dus je gaat aan de slag. Drie jaar later ben je in staat om hyperrealistische portretten te tekenen en heb je duizenden volgers op Instagram. Voor de 17-jarige Tessa de Vries is dit realiteit.

Tessa begon met tekenen toen ze 12 jaar was. “Ik deed mee aan een tekenwedstrijd en ik wilde graag laten zien wat ik kon. Helaas won ik de eerste keer niet”, vertelt ze. Dit motiveerde haar des te meer om door te gaan met oefenen. Al snel nam ze wél prijzen in ontvangst voor haar tekenkunsten. Daarnaast werd ze sterk geïnspireerd door de Nederlandse tekenares Rajacenna. Tessa wilde net zo goed leren portrettekenen als deze jonge kunstenares. Op haar 14e startte ze met haar Instagram-account @Drawberryart, waar ze haar werk tentoonstelde. Vanaf dat moment ging het snel.

Verantwoordelijkheid en support

“Ik ben best ondernemend ingesteld en ik besloot om actief in te zetten op mijn Instagram-account. Dit betekent dat ik zeer regelmatig een foto van een tekening plaats, samenwerkingen aanga met andere accounts, werken van anderen uitwissel en actief contact houd met mijn volgers.” En dat zijn er inmiddels meer dan 40.000, die haar regelmatig laten weten hoe tof ze haar werk vinden.

Zo’n grote hoeveelheid fans zorgt voor een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel. “Onderbewust voel ik wel druk om regelmatig een tekening te posten”, vertelt Tessa. “Maar dat zie ik als iets positiefs. Het zorgt ervoor dat ik blijf tekenen. Zonder de support van mijn volgers was ik misschien al lang gestopt.”

Tekenen aan de keukentafel

Tessa tekent het liefst overdag aan de keukentafel. Via Pinterest zoekt ze portretfoto’s die ze wil natekenen. “Soms heb ik heel veel zin om een tekening te maken, maar zit ik uren te zoeken naar een geschikte foto. Het is best lastig om een goede foto te vinden. Ik bewerk foto’s, stel de scherpte en het contrast bij en ik maak ze zwart-wit. Schaduwen zijn makkelijker na te tekenen vanaf een zwart-witfoto”, legt Tessa uit.

Vervolgens schetst Tessa de omlijningen van het gezicht, die ze stukje bij beetje invult met schaduwen. “Ik bouw mijn tekeningen heel voorzichtig op. Ik vul ze eerst licht in, en dan steeds donkerder.” Met een tissue ‘blendt’ ze het potlood op het papier en met een kneedgum brengt ze ‘highlights’ aan. “Ik werk een portret in etappes uit. Ik begin meestal op een plek waar ik zin in heb. Maar de mond stel ik het langst uit, dat vind ik het moeilijkst.”

Talent vs. motivatie

Voor haar tekeningen gebruikt Tessa het liefst vulpotloden met een potloodkern van 0,3mm, 0,5mm en 0,7 mm. “Hiermee kun je heel nauwkeurig werken en je hoeft de punt nooit te slijpen.” Zelf wil ze  meer gaan oefenen met kleurgebruik in haar portretten. “Dit kost nu nog veel tijd.” Sinds kort gebruikt Tessa voor kleur in haar portretten de STABILO CarbOthello pastelpotloden.

Ondanks Tessa’s adembenemende tekenkunsten, studeert ze niet aan een kunstacademie. “Ik ben naar drie open dagen gegaan, maar ik heb na lang twijfelen toch gekozen voor een andere studie”, aldus Tessa. “Op de kunstacademie vonden ze dat ik erg mooi kan tekenen, alleen vertelden ze me wel dat de focus in mijn geval niet zal liggen op portrettekenen omdat ik dat al kan. Dat vind ik juist het leukst aan tekenen, en daarom heb ik besloten om Small Business & Retail Management te gaan studeren.” Door haar interesse in ondernemen heeft Tessa haar eigen bedrijfje gestart. Sinds twee jaar maakt ze portretten in opdracht.

Volgens de jonge tekenares is goed kunnen tekenen geen kwestie van talent. “Het maakt volgens mij niet uit of je superveel talent hebt. Motivatie is belangrijker. Door heel veel te oefenen kun je heel goed worden.” Volgers aantallen vindt Tessa zelf overigens niet belangrijk. Ze krijgt liever goede en leuke feedback op haar werk in plaats van zoveel mogelijk likes.

Je kunt Tessa volgen via haar Instagram @drawberryart of via haar blog Vincent van Blog.

Still in progress! Didnt work on the hairline yet, so that looks weird for now. #stabilonl

A photo posted by My name may possibly be Tessa (@drawberryart) on

Deel dit artikel: 

2 Comments

  • Snijderdaniela@gmail.com' Daniëla Snijder says:

    Leuk interview! Wat ook nog even gezegd mag worden is dat ze goed advies geeft en je altijd helpt als je iets wilt weten. Tessa is een groot voorbeeld voor veel beginnende artiesten en bovendien super aardig.

  • kim.priemus@hotmail.com' Kim Priemus says:

    Wauw, prachtig!
    Ik ben zelf met mijn 13 begonnen met portrettekenen, maar doe er helaas te weinig mee. Krijg wel veel complimenten, maar zo mooi als jouw werken vind ik ze niet. Herken wel veel in wat je zegt, bijvoorbeeld over hoe je de tekening opbouwt, je materialen, foto’s bewerken naar greyscale en ook dat je bewust niet naar de kunstacademie bent gegaan.
    Hoe vaak ik die vraag wel niet heb gehoord… 😁
    Grappig dat jij de mond het moeilijkst vindt. Een dichte mond heb ik niet zo veel moeite mee, maar een open mond is inderdaad altijd lastig.
    Daarnaast blijven haren voor mij altijd een van de moeilijkste delen.

    Nou ja, leuk interview en prachtige werken!
    Ga vooral zo door!
    En blijf het plezier erin houden. 😉